Nuolaidos IKI 40% visiems produktams žarnyno kategorijoje! Pasitik vasarą lengvai ☀️

Vitaminas D ir jo reikšmė mūsų organizmui

Visi straipsniai 2022-02-02
vitamino d nauda natura medica

Vitaminas D ir jo reikšmė žmogaus organizmui šiuo metu yra svarbi ir gausiai nagrinėjama daugelio šalių mokslininkų tema. Lietuvoje ištyrus vitamino D koncentraciją kraujyje tarp jaunų vyrų, paaiškėjo, kad 95 % tiriamųjų trūksta šio mikroelemento. Vitaminas D siejamas su gera kaulų, dantų ir raumenų sveikata, imunomoduliaciniu, priešuždegiminiu poveikiu bei įtaka autoimuniniams procesams. Net ir kokybiški vitaminai imunitetui stiprinti dažnai savo sudėtyje neturi pakankamo kiekio vitamino D, todėl įtariant trūkumą, reikėtų rinktis koncentruotus D vitamino papildus.

Palyginus su kitais mūsų kūnui reikalingais mikroelementais, šis vitaminas yra randamas tik siaurame racione produktų: riebi žuvis, kiaušiniai, grybai. 90 % Vitamino D atsiranda odoje veikiant saulės ultravioletiniams beta (UVB) spinduliams ir tik apie 10 % pasisavinus iš maisto plonajame žarnyne. Tačiau vitamino D kiekį organizme nulemia individualūs ypatumai, odos pigmentacija, gyvenamoji vieta, buvimas po kaitria saule, vartojamas maistas, gyvenimo būdas bei kiti veiksniai. Tinkamai pasirinktas vitaminų ir mineralų kompleksas gali papildyti kasdienę mitybą vitaminu D, bet esant dideliam vitamino trūkumui, jis nebus pakankamas.

Jau seniai įrodyta, kad vitamino D trūkumas sukelia kalcio ir fosforo apykaitos sutrikimus, kurie lemia kaulų ligų: rachito, osteomaliacijos ar osteoporozės išsivystymą. Tačiau naujosiomis žiniomis vitamino D stoka daro įtaką daugumos ligų atsiradimui ar eigai. Vitamino D trūkumas siejamas su autoimuninių, onkologinių, endokrininių, neuro-psichologinių, širdies ir kraujagyslių, infekcinių ir kitų ligų eiga. Todėl pasirenkami multivitaminai ir suaugusiems, ir vitaminai vaikams turėtų savo sudėtyje turėti ir vitamino D.

Vitaminas D vaikams | Atedaktare

Vitamino D trūkumo požymiai

Vitamino D trūkumas gali pasireikšti įvairiais požymiais. Dėl jo trūkumo gali pasireikšti ir tam tikri simptomai, sutampantys su kalcio ar fosforo trūkumu, nes trūkstant vitamino D, organizmas sunkiau įsisavina pastaruosius. Todėl kiekvienu individualiu atveju reikėtų atsižvelgti į bendrą gyvenimo būdą, mitybą, turimas ligas ir t. t. Tačiau jei pastebėjote keletą iš žemiau įvardytų simptomų, tikrai verta atlikti vitamino D tyrimus, o vėliau, jei reikia, išsiaiškinti kokie vitaminai energijai ir imunitetui stiprinti jums tiktų. Galimi vitamino D trūkumo simptomai:

  • Liūdesys – moterys, kurioms kraujyje nustatomas žemas vitamino D trūkumas, dvigubai dažniau serga depresija.
  • Aukštas kraujo spaudimas – vitaminas D itin svarbus širdies ir kraujagyslių sistemai. Šis vitaminas padeda reguliuoti kraujo spaudimą, todėl kai jo trūksta, kraujospūdis gali išsibalansuoti.
  • Padidėjęs jautrumas skausmui – vitamino D trūkumas gali būti susijęs su lėtiniu skausmu.
  • Nuovargis ir mieguistumas.
  • Irzlumas – vitaminas D turi įtaką serotinui, išskiriamam smegenyse. Šio laimės hormono trūkumas gali prisidėti prie nuotaikų kaitos.
  • Raumenų silpnumas – sumažėjusi raumenų apimtis ar jaučiamas raumenų silpnumas gali būti vitamino trūkumo pasekmė.
  • Sumažėjusi ištvermė – remiantys tyrimais, sumažėjęs pajėgumas galimai susijęs su vitamino D trūkumu. Tokiu atveju vitaminai energijai turėtų būti pasirenkami su vitaminu D.

Trace minerals skystas vitaminas D3 | Atedaktare


Jeigu svarstote įsigyti vitamino D maisto papildų, perskaitykite šiuos faktus

Neretai būna taip, kad gydytojui paskyrus įsigyjami pirmi vaistinėje po ranka pasitaikę vitaminai. Tačiau derėtų atkreipti dėmesį į kelis aspektus. Be preparato intensyvumo (vitaminų kiekio vienoje dozėje), reikėtų atkreipti dėmesį į jo formą. Pavyzdžiui, skysti vitaminai yra geriau įsisavinami nei tokio paties stiprumo tabletės. Suaugusiems taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į savo amžių, papildų formulę ir t. t. Daugiau faktų, į ką svarbu atkreipti dėmesį, šiame sąraše:

  • Preparato intensyvumą lemia tarptautinių vienetų (TV) skaičius vienoje porcijoje.
  • Prieš renkantis preparatą, tikslingiausią būtų atlikti biorezonansinį tyrimą, kad sužinotume ar organizme yra vitamino D trūkumas.
  • Lengviausiai įsisavinama skysta ir aktyvi šio papildo forma: vitaminas D3. Skysti vitaminai vaikams ir suaugusiems lemia efektyviausią vitamino įsisavinimą.
  • Jeigu vitamino D lygis yra normos ribose, siūloma vartoti: suaugusiems – 800-2000 TV, vyresniems nei 60 m. žmonėms – 2000-4000 TV. Vitaminai vaikams turės mažesnes normas vienoje dozėje, kad būtų lengviau dozuoti atsižvelgiant į vaiko amžių.
  • Ortomolekulinė vitamino D paros dozė – 5000 TV per dieną.

Dažniausiai daromos klaidos, vartojant vitaminą D

Kompleksiniai vitaminai imunitetui stiprinti dažnai turi tik nedidelį kiekį vitamino D arba visai jo neturi. Nedidelės dozės gali būti pakankamos profilaktiniais tikslais. Tačiau jei yra nustatytas vitamino trūkumas – reikėtų rinktis būtent vitamino D papildą. Taip pat svarbu nepamiršti ir šių dalykų:

  • Nustojama vitamino D papildus vartoti vasaros metu, nors organizmas dar nėra atsistatęs. Dažnai vitaminai imunitetui stiprinti yra vartojami tik rudenį / žiemą, tačiau vitaminų kursą reikėtų nutraukti ne pasibaigus žiemai, o atlikus tyrimus ar pasitarus su gydytoju.
  • Ignoruojami faktoriai, kurie galėtų sumažinti vitamino D įsisavinimą - antsvoris, ligos, kepenų sutrikimai, virškinimo problemos, tulžies trūkumas, padidėjęs rūgštingumas, nuovargis, amžius. Vitaminų ir mineralų kompleksas papildo mūsų kasdienę mitybą, tačiau jis jokiu būdu negali pakeisti sveikos mitybos, sveikos gyvensenos (sporto, pakankamo kiekio miego ir t. t.).

 

Informacija yra informacinio pobūdžio ir turint konkrečių nusiskundimų būtina pasitarti su gydytoju ar sveikatos specialistu.